Теорія еволюції та походження людини
Дарвінізм | Частина 3 / останняДуже часто доводиться чути, та навіть й читати, наче б то Дарвін вчив, що людина походить від мавпи — це, звичайно є нісенітниця.
Питання стоїть інакше, — а саме: чи не походить людина з одного боку, а людиноподібні мавпи з другого від далекого спільного предка? Звичайно, що „образливого" в тому немає нічого, як немає нічого образливого в тому, напр., для якого-небудь вченого чи професора, коли його брат у других буде кретином — ідіотом. То мова про брата у других, а тут же споріднення ще далеко подальше! Словом, відкинемо „образливість" і роздивимося, як стоїть ця справа. Перше питання яке у нас могло б виникнути, це таке: чи всі люди походять від одного спільного предка? За сучасного стану науки відповідь може бути тільки одна, потакуюча. Ті різниці (колір шкіри, волосся, зріст, довжина кінцівок, невеличкі різниці в формі голови) які є між різними людськими расами значно менші чим, напр., різниці між гончаком і мопсом або шпіцом, однак, всі згодяться на тому, що всі три породи є таки собаками й походять від спільного предка.
Над другим питанням, а саме про значність чи незначність прикмет які відрізняють людину від решти живих істот, спинимося трохи більше в окремому розділі, тепер же з’ясуємо значення чотирьох термінів:
a) Метизація — метизацією називається парування порід що належать до одного виду; (парування простого коня з арабським чи англійським).
b) Гібридизація — гібридизацією називаємо парування двох різних видів (осла з кобилою). Гібриди палкі, але здебільшого не плідні.
c) Атавізм — атавізмом зветься нахил нащадків переймати деякі прикмети своїх дідів і прадідів.
d) Поворот до первісного типу — гібрид, що народився від першого парування, при спарюванні з другим гібридом (оскільки зв’язок буде плідним) дасть нащадків не гібридів, вони повернуться до одного з первісних гатунків.
Отже, походження людини від одного предка доводить легкість метизації й часті випадки атавізму — тоді як наука не знає випадків гібридизації між людьми (хіба як дуже й дуже рідкі винятки).
ЛЮДИНА ТА ІНШІ ЖИВІ ІСТОТИ
Людина розвивається з яйця так само, як собака, мерлан (риба), слимак, первісні стадії розвитку зародка мають велику зовнішню подібність і навіть до певної міри повторюють окремі моменти історії розвитку даного виду в віках від форм простіших. Звичайно, певна зовнішня подібність (бо внутрішньо: в кожному зародкові закладено все необхідне для перетворення його тільки в один певний вид) не доводить, напр., що раз зародок людини має зябра та оселедець має зябра, то людина походить від оселедця! Ні! Це лише показує, що серед безлічі предків яких мала людина, був, сотні тисяч або може й мільйон, років тому предок спільний з іншими ссавцями, який в минулих епохах мав якогось далекого прапредка, спільного з прапредками сучасних риб. Факт, що зябра, ставши непотрібними, протягом дуже довгого часу були у нащадків того прапредка ссавців і лише поволі атрофувалися, — спричинився до того, що у зародкові в певній порі з`являються рудименти зябр і по тому, не перетворюючись в легені, просто зникають. Досліди Baer’a над зародками привели до такого висновку: „подібність між зародками тим довше триває, чим ближче до себе стоять групи дорослих звірів". Звичайно подібність між зародком людини й мавпи триває найдовше. Отже, спинимося тепер над порівнянням дорослих істот, а зокрема — мавпи і людини.
Будова кістяка людини й мавпи дуже подібна, різниці, які мають кістяк людини й шимпанзе є значно менші за ті, які можна ствердити при порівнянні кістяків того ж шимпанзе й собакуватої мавпи — бабуїна, а проте ніхто не зважиться заперечувати спорідненість між бабуїном і шимпанзе, або, тим більше, творити для нього окреме „царство". Найбільша різниця є в обсягові черепа яка залежить від поверхні чолового відділу, що у людино-мавп рівняється 32% усієї мозкової поверхні, а у сучасної людини пересічно 43%. Відповідно до того обсяг черепа старої горили може вмістити 500 грамів води, а людини 1 000 гр. води. Однак слід зазначити, що черепи ідіотів вміщають від 500—600 грамів. Загалом же горила ближча до людини будовою руки, зате мозок її розвинутий мало, зуби мають хижий характер, череп укритий гребнями, до яких прикріплені дужі м’язи (слід пригадати, що є напр., кури, які мають гребінь, а є такі, які його не мають — отже — це не така вже важлива прикмета). Орангутанг, як і людина, має 12 пар ребер (інші мають 13 пар), однак, зате різниться будовою кінцівок. Гібон різниться більше за інших мавп багатьма прикметами, але подібний будовою черепа й зубів. Шимпанзе зате найдужче нагадує людину будовою свого мозку й обличчя. Це все лише стверджує, що людина є близьким родичем мавпи й нема жодних прикмет, які б змушували нас до виділення людей в якесь окреме царство. Звичайно, над гумористичним поділом на чотирируких (мавпи) і дворуких не будемо зупинятися, бо вже давно доведено, що задні кінцівки мавп є таки ноги, лише з надзвичайно розвинутими пальцями, але з усіма характерними кістками ноги.
Покінчивши з анатомією, перейдемо до питання чи не різниться людина своїм духом так грунтовно від інших звірів, що її таки треба виділити в окреме „людське царство“. У відповідь нагадаємо, в першу чергу, слова високо-релігійної людини — Агасіца, який заявив: „я не можу встановити різниці між пристрастями звірів і пристрастями людської душі, хоча ці пристрасті можуть дуже різнитися своєю силою і проявами. Я не міг би сказати чим відрізняються розумові сили дитини від розумових сил молодого шимпанзе“. Що ж до цього слід додати? Хіба таке:
1) різниця між шимпанзе і, напр., конем (хоча обидва є звірами) є більша значно за різницю між шимпанзе і дикуном островів Тихого океану, і певно не багато більша за різницю між тим же дикуном і Ф. Ніцше або Едісоном;
2) мова людини на первісному щаблі розвитку більше різниться кількістю понять від мови Шекспіра, чим від, мови людиноподібних мавп;
3) материнське почуття не є від того менш гідне пошани, що його помічаємо й у свині й у ворони.
А раз так, коли ми дикуна, не зважаючи на його неінтелігентний вираз обличчя, недорозвиток, бідність мови та інші прикмети, що різнять його від поета-генія або філософа, визнаємо все ж за людину, і раз наші найшляхетніші почуття властиві й звірям — то чому ми мали б відділяти людину від інших істот неперехідним муром? Хіба до розвитку всіх „людських" прикмет дійшла людина не тою ж дорогою природного добору? — Так, скажуть нам, а де ж тоді перехідні вимерлі типи між предками людей і предками мавп? На це ми скажемо: безперечно в глибинах землі, але їх тому важко знайти, що напр. якась нога бронтозавра, чи мастодонта вражає навіть неосвіченого робітника й він, знайшовши її, принесе і покаже іншим, а кістяка того предка звичайний, не вивчавши анатомії, копач не відрізнить від людського, а тому знайшовши його, хіба перехреститься побожно й закопає назад. Однак, у році 1892 голландський лікар Дюбуа знайшов на осторові Яві рештки кісток істоти, яка стоїть посередні між людьми й мавпами: названо її пітекантропус еректус (мавполюд прямоходячий). А ще від 1848 року почали знаходити рештки кісток, черепи, щелепи й інші, людей первісної будови, яких названо неандертальською расою. Порівняння кісток привело до того, що без сумніву стверджено, що у всіх відношеннях неандерталець стоїть посередині між пітекантропусом і людиною, а через пітекантропуса цілком наближається до людиноподібних викопних мавп. Відношення чолового відділу до всієї мозкової поверхні рівняється у неандертальця 36% (мавпа 32% — людина 43%). Таким чином, ця вимерла раса людей (т. зв. Homo primigemius) заповнює прогалину і є найкращим доказом правильності теорії.
ВИСНОВКИ
На підставі цього короткого викладу теорії добору читач і сам вже доміркувався, що хоча ця теорія є, поки що, тільки теорією, однак, вона, і лише вона, найкраще з’ясовує розвиток життя на землі, та пов`язує в логічну цілість усталені закони природи. У цьому році минає 75 років (бібліотечка видана в 1934 році в Перемишлі) від часу опубліковання Дарвіном його теорії, багато за цей час зроблено спостережень, багато знайдено пам’яток минулого у геологічних шарах нашої землі, однак, усі ті нові факти не в стані були похитнути цієї теорії, навпаки, вони дають на її підтвердження все нові докази. Однак не слід забувати, що ця теорія мала й має тільки з’ясовувати закони розвитку живих істот, а не розв’язувати питання звідки взялося життя на землі, та взагалі у всесвіті — отже смішно є зв’язувати її з атеїзмом. Чи коли в добре упорядкованій державі життя пливе в межах законів, то це є доказом, що ніколи не було законодавця? Сам Дарвін був без сумніву глибоко віруючою людиною й він сам так окреслив суть своєї теорії, та її відношення до питання віри: „Отже з повсякчасної боротьби, з голоду і смерті, маємо найдивніше явище, яке ми тільки можемо уявити — утворення вищих істот! Є величність у цій думці, що життя з його різноманітними силами було вдихнуте від Творця спершу тільки в небагато, або навіть в одну живу форму; і тим часом, як наша планета виконує безупинний свій кругообіг за одвічним законом тяжіння, з цих первісних форм розвинулися й розвиваються досі незчисленні форми дивної краси“.
Крім порушеного питання ще мусимо звернути увагу на кілька моментів, які торкаються теорії еволюції живих істот, а саме:
1) Дехто чомусь вважає, що теорія природного добору вбиває громадські інстинкти і проповідує крайній, анархічний індивідуалізм. — Очевидно, це є наслідок повного нерозуміння теорії. Теорія говорить, що вид перемагає інших у боротьбі за існування не якоюсь одною певною прикметою, а різними; в кожному окремому випадку тими, які відповідають вдачі і структурним особливостям та можливостям даного виду. Тому абсурдною була б вимога, що б леви жили великими гуртами (тоді їм певно довелося б зайнятися раціональним плеканням худоби!), але гуртове життя мурашок, бджіл, мавп, коней та інших тварин дає їм багато поважних плюсів у боротьбі за існування.
2) Природі залежить не на добробуті окремих одиниць, а на розвиткові й поступові виду. Тому неправдою є, що крайній егоїзм є найціннішою прикметою згідно з цією теорією. Навпаки, одиниця, (яка звичайно мусить намагатися виступити гостро проти всіх своїх ворогів думаючи лише про своє життя), і життя мусить не вагаючись віддати в обороні своїх нащадків, або (коли живе громадою) в обороні своєї громади, свого виду! Приписи людської етики у різних народів та в різні часи були різні, але коли ми проаналізуємо ті приписи та їх вартість для умов в яких вони існували, побачимо, що вони всі укладалися в рамках основної етичної засади — етики самої природи, яку можна сформулювати так: добрим є все те, що веде до скріплення й розростання виду, злим є все те, що ослаблює вид і зменшує шанси перемоги в жорстокій боротьбі за існування.
3) 3 двох попередніх тверджень з одного боку не випливає, як твердять соціалісти, потреби охороняти слабших, кволих і т. п. (бо охорона надійного молодняку, протягом першого періоду їхнього зросту — є охорона сильних, майбутніх нащадків), а з другого боку не виходить що гріхом є, напр. лікувати фізично кволу людину (це примітивне розуміння сили — може ж бути напр. сухітник — геніальним хіміком чи фізиком і тоді він з погляду теорії є дужий, бо забезпечує нащадкам свого виду перемогу в боротьбі за існування).
Не можемо ще проминути мовчанкою важливого для людини безсумнівного факту. Мільйони років тягнеться на землі запекла боротьба, в котрій одні геройські, другі безславно гинуть, вимирають цілі види, а на кін життя виходять нові, що б знову боротися і перемогти, або загинути. Ця боротьба лягла в основу поступу й розвитку тваринних та рослинних форм, це один з незмінних законів природи. Мільйонно-віковий досвід стверджує, що в результаті дала ця боротьба не винищення життя, а поступ, буйність і красу! Навіть страшно подумати що було би, коли б якась сила, напр. в добу панування ящурів, спинила дальший розвиток усунувши чудом боротьбу за існування! Може тим вимерлим ящурам це й сподобалося б, більше того, може б певна кількість їх доховалася б до цього дня, але певно нас тоді не було би на світі! Тепер виникає питання, чи для тих, що житимуть за тисячі років після нас, ми не будемо здаватися мало що вищими за сучасних мавп? У світлі теорії природного добору можемо ясно бачити, що всякі плани, які мали б на меті спинити безнастанну боротьбу є абсурдні вже тому, що діяння законів природи є безупинне і людина спинити їх чинності не може, а крім того, це й безцільно та некорисно для майбутнього. Зате людська воля може й повинна виявлятися в бажанні бути дужими й перемагати інших у безнастаннім бігу до незнаної нам мети.
Прихильникам миру, що насолоджуються тишею сонячного пополудня в затишному садку і вказують на „мир“ що панує довкола, — порадьмо протерти заспані очі й подивитися уважніше довкола себе — тоді вони побачать вічну боротьбу й лише її. Боротися й здобути перемогу для свого виду — це одинокий і найважливіший закон, якого значення з’ясовує нам саме теорія Дарвіна й незалежно від більших або менших змін, чи доповнень, які можливо принесе майбутній розвиток науки, цей закон один лишиться непорушним, як і був він мільйони років тому.